BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

CAtaTAn sEoRaNG pErEmPuAN

Ketika Aku menciptakan seorang wanita, ia diharuskan untuk menjadi seorang yang istimewa. Aku membuat bahunya cukup kuat untuk menopang dunia. Namun, harus cukup lembut untuk memberikan kenyamanan."
"Aku memberikannya kekuatan dari dalam untuk mampu melahirkan anak dan menerima penolakan yang seringkali datang dari anak-anaknya."
"Aku memberinya kekerasan untuk membuatnya tetap tegar ketika orang-orang lain menyerah, dan mengasuh keluarganya dengan penderitaan dan kelelahan tanpa mengelu."
"Aku memberinya kepekaan untuk mencintai anak-anaknya dalam setiap keadaan, bahkan ketika anaknya bersikap sangat menyakiti hatinya."
"Aku memberinya kekuatan untuk mendukung suaminya dalam kegagalannya dan melengkapi dengan tulang rusuk suaminya untuk melindungi hatinya."
"Aku memberinya kebijaksanaan untuk mengetahui bahwa seorang suami yang baik takkan pernah menyakiti isterinya, tetapi kadang menguji kekuatannya dan ketetapan hatinya untuk berada disisi suaminya tanpa ragu."
"Dan akhirnya, Aku memberinya air mata untuk diteteskan. Ini adalah khusus miliknya untuk digunakan kapan pun ia butuhkan."
"Kau tahu, kecantikan seorang wanita bukanlah dari pakaian yang dikenakannya, sosok yang ia tampilkan, atau bagaimana ia menyisir rambutnya."
"Kecantikan seorang wanita harus dilihat dari matanya, karena itulah pintu hatinya, tempat dimana cinta itu ada."

Dunia Seorang Perempuan

Dunia Seorang Perempuan

kerana aku rusuk kirimu..

kerana aku rusuk kirimu..
maka aku sptutnya duk di sebelah mu..
bkn di belakang..
atau di depan..

kerana aku rusuk kirimu..
maka aku sptutnya menjadi sebahagian dr dirimu..
bkn sbg org luar..
bukan sbg org asing..

kerana aku rusuk kirimu..
maka aku sptutnya kau sayangi..
bkn kau tinggali..
bkn kau jauhi..

kerana aku rusuk kirimu..
maka aku sptutnya kau dampingi..
bkn kau biarkan..
bkn kau sia2kan..

kerana aku rusuk kirimu..
kerana aku bkn dari tulang kakimu..
untuk kau pijak2..
kerana aku bkn dari cebisan tengkorakmu..
untuk kau junjung..
kerana aku bkn dari tulang pinggangmu..
untuk kau rendah2kan..
kerana aku bkn dari tulang pinggulmu..
untuk kau hina2kan..
kerana aku bkn dari tulang belakang mu..
untuk kau belakangkan..


kerana itu aku dijadikan dari rusuk kirimu..
untuk berada di sisimu..

agar kau sedar kehadiran ku..
kerana aku berada tepat di 'SEBELAH' mu..

-hawa-



Antara Madu Dan Racun Kehidupan

Antara Madu Dan Racun Kehidupan

Amati Chorusnya.. Itu lah suara HATIku.. Shit!!~

Rabu, 23 Disember 2009

sayangi Ayah Kita

laju je jari ni menulis .. stiap yg kluar dari mulut sorang lelaki.. very important psn. rasanya wajib dikongsi bersama.. terutamanya bila ianya melibatkan jalan cerita kehidupan yg hampir2 sama. slps mendengar tangisan jantan sorang lelaki.. cepat2 aku gapai diary di atas lemari .. ku idupkan lampu.. kemdian ku tulis..

ku adaptasikan sdkit bentuk ayatnya. menggantikan kata ganti nama.. "dia" kepada "aku".. mungkin ade sikit empathy.. so dat pple can definitely.. clearly,.. understand.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
"Sayangi Abah Kita

Ayah aku baru meninggal 15 Dec 2009

Apa yang aku tuliskan sini adalah untuk mereka yang masih lagi ada orang tersayang, untuk terus menyayangi dan berjasa sebelum menyesal.

Kematian AYAH amat meninggalkan kesan yang mendalam apatah lagi meninggalkan ibu yang kesorangan. walaupun kami sume dah besar cuma ade 2 org lagi masih bersekolah.. tapi rasanya itu bknlah menandakan sumenya bleh diterima baik2 saja.

Hidup ini seolah tiada erti.... selama nie setiap suka duka.... pasti telefon dan maklumkan pada mak dan ayah. Kalau naik gaji... dapat bonus, nak beli ini nk beli itu,. mereka lah yg pertama tahu.

Syukur, ayah mati dipelukan ibu yang mengucap dua kalimah syahadah... ditelinga kirinya... dan aku ketika itu mengucap ditelinga kanannya.ini adalah kali pertama aku melihat kematian....... masih terbayang.... abah memandang jauh kehadapan dan mata nya keatas.... saambil mengucap dan memejamkan mata. Sungguh perlahan dan tenang... semoga roh ayah ditempatkan antara orang2 yang beriman. Syukur sembahyang jemaah ayah lebih dari empat saf... syukur ayah dikebumikan dengan selamat.

Sejam sebelum kematian .... sempat berbual dengan ayah. ayah bertanyakan "dah pukul bape..?" soalan tu diajukan ulang2. seolah terjadi perbedaan masa antara dunia kami.. dan dunia berhadapan sakaratul maut. dari mula ayah nazak.. sehinggalah ke saat2 yg sukar diceritakan. ibu x putus2 menemani ayah.. memimpin lafazan syahadah. itulah cinta yg paling indah yg pernah ku lihat. kasih seorang isteri pd suaminya.. teringat beban yg dipikul oleh ibu. menjaga ayah siang dan malam. x tentu tidur.. cinta itulah yg ku harapkan dari sorang isteri sbg peneman hidupku. ada lagi kah perempuan spt itu di dunia ini. sayup2 sore ibu...

Tika itulah sgala mcm prsaan dlm benak ni. sebak.. sedih.. hiba. kalu bkn aku ni anak sulong.. dah tentu aku menangis meronta2 . x tertanggung rasanya ati ni menahan kemelut. .Apabila Izrail datang mengambil nyawa.... kita takboleh mempercepatkan atau menganjakkan walau sesaat. Sampai sekarang masih terbayang keadaan ayah masa tu. Tapi macam tak sangka. ayah hanya tengok atas dan tutup mata. Badan tidak bergoyang walau seinci. Ayah cuma nak baring. Sambil mulut mengucap dua kalimah syahadah.

Pertama kali pergi ke rumah mayat . Pertama kali naik van jenazah, pertama kali buat sijil kematian, pertama kali tak tidur 2 hari , pertama kali asyik menangis, pertama kali menimbus kubur, pertama kali menjirus air mawar... semuanya pertama kali. Dan pertama kali juga takkan jumpa ayh lagi.Aku memandikan ayah..memasangkan kain ihram sebagai kain kapan .. Ketika ditutup muka abah, aku mencium dahi.... pipi kanan.... pipi kiri .... dan bangun.... tetiba hati aku ingin terus mencium lagi... aku membongkokkan kaki dan mencium dahi nya semula. Ciuman ini adalah ciuman terakhir. Semasa kecil aku salu cium ayah. Tetapi apabila dah besar sudah lama tidak mencium pipinya. Ya Allah.. tuhan segala alam... aku dan adikku
mengangkat jenazah nya............... dan mengebumikannya. aku yg terakhir keluar dari liang tempat kekal ayahku bersemadi. ku bukakan bukaan kafan di muka ayah. wajahnya ku lihat buat kali terakhir. sblm tanah memisahkan kami. Tuhan saja yg mengetahui. x tertahan airmata ku bendung. biarkan saja ia terjatuh. hati ini sayu mengenangkan pemergian ayah yang tercinta.

ibu hanya memandang dengan air mata sayu.... penglihatannya kosong...... setelah 25 tahun hidup bersama ayah...... kini tinggal seorang.Selaku seorang anak..... aku tahu bagaimana kasih seorang ayah. Ayah seorang pendiam.. sabar.. tegas. kalu ku tahu akan berpisah dgnnya diusia ini... sdh tentu aku akan abiskan masa berborak..bercerita itu dan ini. kereta... igt lagi.. permintaan terakhir.. ayah teringin sgt nakkan kreta. myvi... Ya Allah. time begini lah sume datang merumun.. ayah!~

Aku selama ini tidak perna meluahkan kasih kepada ayah secara terus terang. Memang sayang ayah... cuma... dengan ayah aku hormat dan memendam kasih .Lainnya pula dengan ibu... yang setiasa berterus terang.... seringkali tidur di peha ibuingga ke hari ini.Kelmarin aku
tatap gambar ayah. gambar dia masa muda2 dulu.. lagi sebak dadaku..bila kulihat .. tubuh kanak2 kecil yg didukungnya. wajah nya ceria mendukung kanak2 itu.. aku lah kanak2 itu.. aku yg didukungnya. di tangan ini, jam tangan ayah. aku pakai.. walaupun dah mati, jarumnya x bergerak.. tp biarlah. seolah2... aku sdg memegang tangannya.

sbg anak sulong, aku rasa aku terlalu bekeras, mendiamkan diri.. rasa setiap saat yg berlalu ketika ayahku masih idup. ku rsa rugi..kerana ku jarang luangkan masa dgnnya. x ku sangka.. ini lah rasanya bila ku berhadapan dgn kematian org yg aku sayang.

... dan kami bersyukur bahawa ayah sememangnya telah bersiap sedia untuk meninggal. Dan menyerahkan kepada ALlah untuk melepaskan seksaan di kubur dan api neraka. Ayah memang suka budak kecik.. pantang anak saper pasti dia dukung... bawak berjalan... Kini semuanya tiada.YaALLAH.... aku tak tahu bagaimana kehidupan utk diteruskan... tanpa Ayah...... baru bercadang nak balik dan bertekad nak belikan kete.. dan membawa bakal menantu berjumpa ngan mereka... tapi Allah lebih menyayangginya... abah meninggal 15hb .. 9.45 mlm

...Ya Allah. sesungguhnya kematian ini memberi hidayah pada aku ... Talkin buat ayah masih segar..."Wahai Md Shah Bin Halimah ... ketahuilah kamu bahawa mati itu benar, kiamat itu benar, Allah itu benar" dan kita yang hidup akan pergi juga.... Lelaki berat tanggungjawab nya...... suami menanggung dosa isteri dan anak-anak..... isyaAllah selaku anak-anak kami telah dibekalkan ilmu agama. .. ibu juga seorang yang solehah..tabah.. kuat.. aku yakin Allah maha pengampun dan maha bijak sana dalam menentukan Al -Mizan.

teringat kata2 ibu ketika pergi membeli barang tuk kenduri tahlil.. ibu kate.."ibu rasa cam nak balik cepat.. teringat slalu ayah kau suh ibu balik cepat tiap kali ibu kuar.. ayah ko sorang kat umah.." astaghfirullah.. jgn lah kau bebankan roh ayahku dgn airmataku ini.. dulu, ibulah yg menjaga ayah.. bertaun2 lamanya.. tapi skang .. ibu takut di rumah, takut x tenang ati teringatkan ayah.

Buat korang yang masih ada.... jadikan iktibar..... cium pipi ayah sebelum ciuman terakhir.Dan curahkan kasih sayang tanpa selindung. Tunjukkan.

0 ulasan: